Ilse, freelancer : gebrek aan zelfvertrouwen, wat nu?

Printvriendelijke versie

Vorige maand kreeg ik een vraag van Ilse. Zij is werkzaam als freelancer. Maar het loopt niet van een leien dakje.knoop Ze heeft 1 klant. Niet echt wat ze in haar hoofd had toen ze begon. De bore-out is in zicht, dus tijd om actie te ondernemen. Ze heeft een initieel plan maar komt niet tot de uitvoering ervan. Het ontbreekt haar aan zelfvertrouwen en ze wil dit echt doorbreken.

Voilà, een beproefd stappenplan dat werkt als je het toepast.

Omdat het zo belangrijk is, herhaal ik dit nog even. Het stappenplan werkt enkel wanneer je het toepast.

Geloof het niet.
Doe de proef op de som.
Probeer het uit.

Je zal zien dat er resultaat komt, al vanaf dag één. Immers, het opbouwen van zelfvertrouwen doe je

  • niet al denkend
  • niet al lezend
  • wél al doende
  • in kleine stappen

Je bent er slechts 1 kwartier per dag mee bezig.

Dus dat valt reuze mee he.

Om zelfvertrouwen op te bouwen heb je de volgende gevoelsmatige ingrediënten en actie-stappen nodig:

 

Stap 1. Het goeie moment én bereidheid om je gedrag te veranderen / 1 minuut

Wanneer lukt dat nu het best? Wanneer voel je die bereidheid het sterkst? 's Morgens als je wakker wordt is je wilskracht het grootst. Je hebt namelijk de hele nacht indrukken en belevenissen van de vorige dag verwerkt. Je bent uitgerust en je daadkracht is opgeladen. Dit kan je voelen. Het gevoel van wilskracht en bereidheid heb je nodig om in gang te schieten.

TO DO : Voel dit gedurende 1 minuut.  

 

Stap 2. Eén doel, 1 doel , niet meer dan 1 doel voor vandaag / 2 minuten

Het is van ontzettend groot belang dat je niet meer dan 1 doel stelt. Waarom? Meerdere doelen stellen verlamt en brengt je in pieker-modus. Helpt niet. Werkt niet. Weg wilskracht. Weg bereidheid om te veranderen. Vooral als je een denk-type bent, dan is er de valkuil om jezelf zo veel doelen te stellen dat je niet aan één ding begint.

TO DO: begin meteen bij het kraken van de dag, na het voelen van de bereidheid, met het stellen van 1 doel.

Verzin 1 actie die je vandaag gaat ondernemen om te laten zien aan jezelf dat je het wél kan. Maak het niet te groot, het moet realiseerbaar zijn die dag. Voel of het haalbaar is om uit te voeren vandaag. Voel of je er zin in hebt om het te doen. Ook al is het een beetje spannend. Je hebt je bereidheid en wilskracht mee! Op het einde van de dag moet je kunnen afchecken bij jezelf : ja! deze heb ik gerealiseerd.

 

Voorbeeld uit de praktijk Vandaag ga ik om 10u telefonisch contact opnemen met Koen Peeters, ICT team leader van bedrijf Huppeldepup voor een informatie gesprek omtrent de functie van business analist, omdat ik wil verkennen of deze functie beter bij mij past.  

Stap 3. Stel je doel bij wanneer je verstand moeilijk doet /3 minuten

Het zou kunnen dat je verstand ambetant doet met de gedachte "dit kan ik niet". Dit is een signaal van je ratio om aan te geven dat je doel te groot gesteld is of te moeilijk voor jou op dit moment. Het zou ook kunnen dat je het niet durft. Geef dat dan gewoon toe aan jezelf. Niks mis mee. Dus : het gaat het er niet om dat jij het niet kàn, het gaat er wél om dat je doel niet realistisch is voor vandaag. Merk je het verschil? Dus, als je dit signaal krijgt, is de volgende stap : één vraag aan jezelf. "Okay, bedankt voor het signaal, dit kan ik niet , maar wat kan ik wel?"

TO DO : Vertrek vanuit een domein, gebied of persoon waarin jij wél vertrouwen hebt. Maak je doel ietsje kleiner en 100% bereikbaar.

Voorbeeld uit de praktijk Mijn verstand zegt me dat ik niet kan omdat ik niet durf, want ik heb nog nooit eerder contact gehad met Koen Peeters en wat als hij geen tijd heeft voor mij? Hij is vast druk met zijn team. Die krijg ik nooit te pakken... Ik heb een introductie nodig...* denkt na over wat ze wél kan in deze situatie* ... Ik kan wel eens gaan kijken op Linkedin of ik iemand ken die Koen Peeters kent om mij voor te stellen. Dat kan ik wel . Dat durf ik ook. Dat voelt haalbaarder. Dat zie ik zitten om uit te voeren. Bijgestelde doel "Vandaag ga ik om 10u op Linkedin zoeken naar mensen die ik ken die Koen kennen en telefonisch contact opnemen met één van hen, om te vragen mij te introduceren."  

Stap 4. Voel je zelfvertrouwen op deze actie / 4 minuten

Nu komt het erop aan om even te voelen hoe jij op jezelf vertrouwt om dit éne doel vandaag te realiseren en af te checken.

TO DO : Adem 1 minuut naar je buik en focus je zelf op het gevoel dat je het nieuwe, bijgestelde doel wél kan uitvoeren. Je zal merken dat je het vertrouwen voelt groeien.  

 

Stap 5. Op het einde van de dag, voor het inslapen - 5 minuten

Geef jezelf elke dag één compliment: dat heb ik weer goed gedaan. Niet op het resultaat dat je haalde die dag , maar op de inspanning die je leverde om je best te doen. Je best is goed genoeg. Hou een intern score bord bij waarop je je inspanning afcheckt en zegt tegen jezelf "goed gedaan". Voel ook even na hoe je vertrouwen groeit met deze afcheck. Het lukte je zeker en vast om mensen te zoeken en contact op te nemen. Maar misschien heb je de persoon die je wilde bellen nog niet te pakken gekregen. Geef jezelfto-do-list dan toch een compliment voor deze actie (de inspanning). En stel je doel de volgende morgen weer bij.

TO DO : Herhaal de stappen van 1 tot 5.

En zo bouw je verder aan je zelfvertrouwen. Laat je hier even weten hoe het is gegaan met dit stappenplan voor jou? Succes!   

Katrien, de wandelloopbaancoach

katrien loopbaancoachopstap